باورش سخت است اما بر خلاف تصور عموم، سرویس های تاکسی آنلاین همچون “اوبر” و “لیفت” باعث شلوغی بیشتر خیابان ها شده اند. چون مسافران درون شهری بجای وسایل نقلیه عمومی از این سرویس ها استفاده می کنند.

تصور بر این بود که سرویس هایی مانند “اوبر” و “لیفت”  ترافیک خیابان ها را کاهش دهند، اما مطالعات نشان می‌دهد که که آثار عکسی داشته اند.

چطور چنین چیزی ممکن است؟

مطالعات موسعه تحقیقاتی حمل و نقل “یوسی دیویس” در اکتبر۲۰۱۷ برروی بیش از چهار هزار نفر در هفت شهر آمریکا نشان دهنده کاهش شش درصدی استفاده کنندگان از وسایل حمل و نقل همگانی بعد از استفاده یک یا دوباره از آن هاست. این آمار وقتی نگران کننده تر می‌شود که طبق آن، امکان پیمودن ۴۹ تا ۶۱ مسافت طی شده توسط اوبر و لیفت، به صورت پیاده، با دوچرخه و وسایل نقلیه همگانی را داشتند و اگر چنین سرویس‌هایی وجود نداشتند، حتی انجام نمی‌شدند!

شورای برنامه ریزی منطقه “متروپولیتن” نیز برروی ۹۴۴ مسافر سرویس‌های تاکسی یاب در محدوده متروی بوستون تحقیقاتی را انجام داد که در آن ۱۲ درصد مخاطبان گفته بودند در صورت در درسترس نبودن این سرویس ها، مسیر را به صورت پیاده و یا با دوچرخه طی می‌کردند و ۴۲ درصد هم وسایل نقلیه همگانی را جایگزین این سرویس‌ها می‌دانستند.

پاسخی وجود دارد؟

بله، اما این تحقیقات در تضاد شدید با صحبت‌های “تراویس کالانیک”، یکی از موسسین اوبر است که طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۵ با روزنامه “بوستون بیزینس ژورنال”،  به صفر رساندن ترافیک بوستون را از اهداف اوبر می‌دانست. به گونه ای که اگر تمامی خودروهای شهر یک اوبر باشند، حمل و نقل شبکه ای موثرتر خواهد بود. همچنین این موضوع زمینه را برای چشم انداز بزرگ شرکت که به‌کارگیری خودروهای بدون سرنشین است، فراهم خواهد کرد. چشم اندازی که طبق ادعای آن‌ها، توانایی جلوگیری از بوجود آمدن ترافیک را دارد.

انتهای این راه کجاست؟

بسیاری همچون الیسون فلیکس، از پژوهشگران موسسه MAPC، سرویس‌های تاکسی‌یاب را نه تنها مکمل بلکه رقیب صنعت حمل و نقل درون شهری می‌دانند. مسئله‌ای که “گرگ لیندسی” نویسنده روزنامه “گاردین” به آن اشاره کرد و از اوبر به عنوان نابود کننده سیستم اتوبوسرانی نام برد. چنان‌چه سرویس‌های تاکسی یاب آنلاین به نقش خود در ادامه سفرهای درون شهری بپردازند، این حمل و نقل همگانی است که باید بهای آن را بپردازد.

 

– منبع: futurism

به این post امتیاز دهید.