رئیس موسسه رباتیک سن‌دیگو آمریکا، هنریک کریستنسن، معتقد است که پیدایش ماشین‌های خودران باعث می‌شود که بچه‌هایی که امروزه متولد ‌می‌شوند، هیچ‌گاه رانندگی با ماشین را تجربه نکنند.

وی معتقد است ماشین‌های بدون راننده، نه تنها به ما این امکان را می‌دهد که در جاده‌ها دو برابر وضعیت کنونی ماشین داشته باشیم، بلکه به ما شانس بهره‌وری بیشتر نیز می‌دهد.

 

آینده، بدون راننده!

رانندگی، یکی از فعالیت‌های ضروری است که نوجوانان برای فراگرفتنش، لحظه شماری می‌کنند. اولین باری که پشت فرمان می‌نشینیم، وقتی ‌گواهینامه‌ می‌گیریم، وقتی اولین ماشین خود را می‌خریم و … این‌ها همگی نماد اولین قدم‌‌های ما به سمت استقلال است. اما یک کارشناس معتقد است که نوجوان‌های آینده، هیچ‌گاه این‌ها را تجربه نخواهند کرد. او می‌گوید:

“پیش‌بینی من این است که بچه‌های امروزی هیچ وقت رانندگی نخواهند کرد. تمام کمپانی‌های خودرو‌سازی (مانند Ford, GM, Daimler) می‌گویند که طی پنج سال آینده، همه‌ی اتومبیل‌های آن‌ها، بدون راننده می‌شوند.”

در حال حاضر، ما آموخته‌ایم که با تمام مشقت‎های رانندگی کنار بیاییم. در ترافیک بودن، قطعاً بهتر از این است که از خانه تا محل کار را پیاده برویم! دنبال جای پارک گشتن بهتر از این است که در میان جمعیت در اتوبوس‌ها له شویم تا جایی برای نشستن پیدا کنیم! اما کریستنسن می‌گوید که همه‌ی این‌ها به زودی به تاریخ می‌پیوندند.

اتومبیل‌های بدون راننده، نه تنها به ما امکان این را می‌دهد که بتوانیم دو برابر گذشته در جاده‌ها وسیله نقلیه داشته باشیم و بتوانیم زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم، بلکه به ما شانس بهره‌وری بیشتر نیز می‌دهد. کریستنسن توضیح می‌دهد:
“من عاشق رانندگی هستم، اما سوال این است که مردم چقدر از وقتشان را در ترافیک‌ها تلف می‌کنند و هیچ‌ کار مفیدی انجام نمی‌دهند! به طور میانگین در شهرهای بزرگ، مردم یک ساعت از وقتشان را چنین می‌گذرانند. حال اگر آن‌ها بتوانند از این وقت مفیدتر استفاده کنند، بسیار بهتر است. در آینده حتی شما لازم نیست که ماشینی داشته باشید، چرا که ماشین تبدیل به یکی از خدمات می‌شود. البته منظور از آینده، بیست سال دیگر است …”

 

بقیه کارشناسان چه نظری دارند؟

برای افرادی که تمام عمرشان را رانندگی کرده‌اند، تصور این آینده مشکل است! علاوه بر آن، مشخص کردن سرعت پیشرفت فناوری در این زمینه، کار آسانی نیست. بنابراین نمی‌توان به‌راحتی گفت آینده به کدام سمت می‌رود.

یک کارشناس معتقد است که ما هنوز راه زیادی در پیش داریم و سالیان سال زمان می‌برد تا به آن مراحل بالاتر برسیم. کارشناسی دیگر بیشتر با کریستینسن موافق است که می‌گوید ۲۰۱۷ سالی است که تمام وسایل نقلیه‌ی تسلایی به‌طور کامل، خودگردان می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد وقوع “آینده‌ی بدون راننده” برای نسل بعدی، تضمین شده نیست؛ اما به طور قطع، محتمل است.

 

منبع: futurism

به این post امتیاز دهید.