تولید ملی ، اقتصاد مقاومتی عباراتی که این روزها بارها و بارها از رسانه‌ی ملی تا اتوبوس، تاکسی، مترو و حتی فروشگاه های مختلف شنیده می شود. اما آیا تا به‌حال به مفهوم این عبارت توجه کرده‌ایم؟!

چاره مشکل چیست؟

اکثریت مردم اولین و شاید تنها راه حلی که پیشنهاد می‌کنند جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهاست؛ اما قبل از هر مساله باید دلیل واردات را بررسی کرد.

تا زمانی که یک تاجر بازار نیاز خود را نسنجد، قطعا اقدام به واردات کالا نخواهد کرد. بنابراین می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که تا نیازی نباشد وارداتی هم صورت نخواهد پذیرفت. حال آن‌که اگر این نیاز، داخل کشور برطرف شود یا به تعبیری امکان متعادل کردن عرضه و تقاضا در داخل کشور وجود داشته باشد، نیاز به واردات کاهش یافته و یا حتی بعضا به صفر میل می‌کند. در غیر این‌صورت واردات به عنوان مهم‌ترین راه حل ارائه می‌گردد.

حال با مطرح کردن چند سوال هدف از نگارش این مقاله را بیان می‌کنیم:

      – چرا جلوی واردات گرفته نمی شود؟

      – چرا با وجود کالاهای تولید داخل، واردات کالاهای مشابه ادامه دارد؟

–      چرا اکثریت تولید کنندگان داخلی، توانایی رقابت با تولید کنندگان خارجی را ندارند؟

      – چرا اکثر اوقات عبارت «جنس ایرانی» در مقایسه با «جنس خارجی» مغلوب است؟

      – چرا تمایل افراد بیشتر به سمت مشاغل واسطه‌ایست و جوانان کمتر به سمت خلق و تولید گرایش پیدا می‌کنند؟

اقتصاد مقاومتی

حمایت از تولید کننده

اکثر این سوالها پاسخ مشابهی دارند؛ سیاست‌های دولت محترم، سیاست‌های خارجی و مردم هر کدام سهمی از این پاسخ را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی میزان تاثیر گذاری هر کدام ازین عوامل موضوع اصلی این مقاله می‌باشد. توضیح این‌که، با فرض این‌که دولت‌های خارجی بیشترین فشار را هم بر اقتصاد کشور وارد آورند و راه حل‌های دولت جهت رفع مشکلات تولید داخل نیازمند زمان زیادی باشد، باز هم مردم با تصمیم‌گیری حساب شده و فرهنگ‌سازی سینه به سینه در کنار دولت، می‌توانند روند حمایت از تولید داخل و در نتیجه رشد و پیشرفت اقتصاد را تسریع بخشند.

سیاست های دولت های خارجی

کالای ایرانی با کیفیت

بسیار جایز است ما به‌جای انتقاد از اقدامات دولت داخلی و دولت‌های خارجی، این حرکت را از خودمان آغاز کنیم.برای مثال خمیر‌دندان ایرانی، کفش ایرانی، شامپو، میوه، برنج، گوشت، پوشاک وکالاهای ایرانی بخریم. درست است که در بعضی موارد، کیفیت کالای تولید داخل با نمونه‌ی خارجی، قابلقیاس نیست، اما با لحظه‌ای تامل در این‌که با خرید کالایی که توسط کارگر ایرانی تولید شده، سفره چه تعداد خانواده‌هایی که رونق میابد و چه کمکی به چرخه اقتصاد می‌شود، شاید نظرمان عوض شد و این‌بار «جنس ایرانی»، غالب بر «جنس خارجی» شد. یقینا دولت عزیزمان نیز با مشاهده این حرکت ها و تلاش ها، اقدامات خود را جهت حمایت از تولید داخل تسریع می‌بخشد. اقداماتی نظیر جلوگیری از واردات کالاهایی که تولیدکننده‌‌ی داخلی دارد، کمک به بومی‌سازی که از اقدامات پایه‌ای در این جهت است و در نظر گرفتن امتیازهایی برای تولید کنندگان و کارآفرینانی که اشتغال‌زایی کرده اند.

امید است که با این اقدامات و تلاش‌هایمان، قدمی در راستای رشد اقتصادی و تولیدملی کشورمان برداریم.

تولید ملی

– روابط عمومی کیمیا صنعت اسپیتمان

به این post امتیاز دهید.