میلیاردر نام آشنای دنیای تکنولوژی، ایلان ماسک، آزمایش‌های هیجان‌انگیز جدیدی را برای پروژه هایپرلوپ خود در نظر دارد. اطلاعات مدل اولیه این هایپرلوپ در سایت‌های کارخانه ماسک، اسپیس‌اکس و تسلا منتشر شد که در آن توانایی حرکت “هایپرلوپ پاد” با سرعت بسیار بالا درون لوله های مکنده امکان پذیر بود.

ماسک در توییتر خود از آزمایش های جدیدتر بر روی نسخه تقویت شده هایپرلوپ پاد خبر داد که در آن با طی نمودن مسافتی ۱.۲ کیلومتری به نصف سرعت صوت دست می‌یابد.

مبحث سرعت صوت دارای محاسبات پیچیده‌ای است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما در پست اینستاگرامی منتشر شده در صفحه ماسک، ادعا شد که هایپرلوپ‌پاد توانسته به سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت برسد. او همچنین از امکان رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتری با انجام کمی تغییر خبر داد.

هایپرلوپ پاد، رویا یا واقعیت؟

هرچند که ماسک از آزمودن نسخه تقویت شده‌ی هایپرلوپ‌پاد در آزمایشات بعدی خبر می دهد، اما این نکته که رسیدن به این سرعت آن هم درچنین مسیر کوتاهی باعث فشار آمدن به محدودیت‌های هایپرلوپ ومتلاشی شدن آن می‌شود و آن را به “آهن پاره” تبدیل خواهد کرد.

Elon Musk at SXSW

Chris Saucedo | Getty Images | SXSW

ایلان ماسک اولین بار در سال ۲۰۱۳ از ایده ساخت “هایپرلوپ برای جابجایی” خبر داد. او هایپرلوپ را به‌عنوان یک روش جایگزین حمل و نقل بین شهرهایی که برای رانندگی دور هستند اما برای مسافرت هوایی مقرون به صرفه نیستند، پیشنهاد داد.

“از نظر من هایپرلوپ (یا روشی مشابه) بهترین راه برای رفتن به شهرهای پرترافیک است که در فاصله ی ۱۵۰۰ کیلومتری همدیگر هستند. علاوه بر این، گمان می کنم این روش در نهایت باعث سریع‌تر و ارزان‌تر شدن سفرهای هوایی مافوق صوت شود. گرچه که پیمودن مسیرهای زیر چندصد کیلومتر با هواپیماهای مافوق صوت کاری بیهوده است. چون تقریبا تمام وقت باید مشغول کم یا زیاد کردن سرعت بود و زمان بسیار کمی سرعت ثابت خواهد بود.”

ماسک تابه‌حال دو مسابقه طراحی هایپرلوپ‌پاد را با حضور تیم های دانشجویی از سراسر جهان برگزار کرده است. در آخرین مرحله آن که در دفتر مرکزی شرکت اسپیس‌اکس برگزار شده بود، تیمی متشکل از سی داشنجوی دانشگاه صنعتی مونیخ موفق به پیروزی شد. مدل طراحی شده آن ها به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته بود.

 

منبع: CNBC

به این post امتیاز دهید.