کریستوفر شلنگن دانشجوی دکترای دانشگاه Deflt هلند، نوعی آسفالت خودترمیم شونده را ایجاد کرده که با گرما دیدن، ترک‌ها و چاله‌های روی خود را ترمیم می‌سازد. روشی که برای دولت‌ها بسیار سودمند خواهد بود.

اخیرا محققان دانشگاه دفلت نوعی آسفالت آمیخته با فولاد را ایجاد کرده‌اند که با گرم شدن می‌تواند چاله‌ها و ترک ها را برطرف سازد و سنگلاخ های روی آسفالت را در خود ذوب کند که نتیجه آن جلوگیری از هزینه‌های بسیاری‌ است که برای تعمیر راه‌ها و جاده‌ها صرف می‌شود. این نوآوری با اضافه کردن پشم‌آهن به بیتومین، از مصالح استفاده شونده در آسفالت برای کنارهم نگه داشتن سنگ‌های کوچک به هم، صورت می‌گیرد.

 

یک نوآوری انقلابی

شلنگن که برای معرفی این نوآوری در TED Talk حضور یافته بود، نشان داد که اگر آسفالت حاوی این فیبرهای فلزی گرم شود، بیتومین درون آن نیز گداخته می‌شود و درنتیجه آن چاله‌ها و ترک خوردگی روی سطح آسفالت نیز صاف می‌گردند. هرچند که او برای القا گرما به آسفالت از مایکروویو استفاده کرده بود اما توانست نظریه‌ی خود را به نمایش دیگران بگذارد.

 

توجیه اقتصادی

جاده‌های خود ترمیم دارای پیامدهای مثبت بسیاری‌است. اول از همه از جهات اقصادی، شلنگن تخیمن می‌زند این روش علیرغم افزایش ۲۵ درصدی هزینه راه اندازی، قابلیت صرفه‌جویی تا نه میلیون یورو را برای دولت هلند را داراست. مضاف بر اینکه جاده‌های خود ترمیم احتمال برخورد سنگ ریزه‌های کنار جاده با شیشه خودرو و یا آسیب‌های مربوط به محور چرخ و کمک‌فنر را کاهش می‌دهد.

باوجود اینکه شلنگن بر روی ارتقای پروژه‌ی خود متمرکز است، ایده‌های دیگری را نیز در سر دارد. ایده هایی مثل امکان شارژ خودرو در محل چراغ های راهنمایی، بوسیله فیبرهای فولادی که در آسفالت های خودترمیم قرار گرفته‌اند. این فیبرها علاوه بر نقش خودترمیمی می‌توانند در امر انتقال اطلاعات هم نقش داشته باشند و برق خودروهای درحال حرکت را نیز تامین کنند.

لازم به ذکر است این نوآوری ها بسیار شبیه به پیشرفت‌های اخیرمحققان دانشگاه کاردیف در زمینه‌ی بتن خودترمیم است. در این تحقیقات نیز از باکتری‌ها برای بوجود آوردن فرآیندی مشابه فرایند معدنی‌سازی داخل استخوان استفاده می‌شود.

 

منبع: futursim

به این post امتیاز دهید.