دانشمندان استنفورد در آخرین آزمایشات خود، توانستند به یک لامپ در حال حرکت به صورت بیسیم برق رسانی کنند. فناوری که آن‌ها توسعه داده اند، می‌تواند مشکل مسافت محدود  رانندگی با خودروهای برقی را برای همیشه برطرف کند.

خودروهای برقی

اگر خودروهای برقی بتوانند در حال حرکت در یک بزرگراه شارژ شوند، نگرانی‌ها در مورد محدوده‌‌ قابل طی شدن آن‌ها از بین می‌رود، هزینه‌های آنها کاهش پیدا می‌کند و شاید حتی بتوان از برق به عنوان سوخت استاندارد خودروها یاد کرد.

 

خودروهای برقی

پروفسور شانهویی فان (چپ) و یکی از دانشجویان سابق وی که موفق به ساخت دستگاهی شدند که قادر است به یک جسم متحرک به صورت بیسیم برق رسانی کند. این تکنولوژی قابل استفاده برای شارژ کردن کاشته های پزشکی در بدن انسان، دستگاه های موبایل و به طور گسترده تر اتومبیل های برقی است. (Image Credit: Mark Shwartz/Stanford University)

 

در حال حاضر دانشمندان دانشگاه استنفورد با انتقال برق به صورت بیسیم به یک جسم متحرک از بزرگترین مانعی که در سر راه این سیستم قرار داشت عبور کرده اند. نتایج آنها در نسخه ۱۵ ژوئن ژورنال Nature منتشر شده است.

“علاوه بر پیشبرد شارژ بی سیم خودرو و وسایل شخصی مانند تلفن های همراه، فناوری جدید ما ممکن است ربات‌های نرم در دست تولید باشد، که همچنان در حال حرکت هستند،” Shanhui Fan، استاد مهندسی برق و محقق ارشد این تحقیقات گفت: “در مورد خودروها ما هنوز هم نیازمند افزایش قابل توجه مقدار برق انتقالی هستیم، اما احتمالا نیازی به افزایش فاصله نداشته باشیم.”

این گروه بر اساس فناوری موجود در سال ۲۰۰۷ در MIT برای انتقال برق به صورت بی سیم در فاصله چند فوت به یک مکان ثابت ساخته شده است. در آزمایشات جدید، برق به صورت بی سیم به یک چراغ ال ای دی متحرک منتقل می‌گردد. این آزمایش تنها شامل انتقال ۱ میلی وات برق بوده است. در حالیکه خودرو‌های برقی اغلب نیاز به ده ها کیلووات دارند. به همین دلیل این تیم در حال حاضر روی افزایش مقدار برقی که بایستی منتقل شود و بهینه سازی سیستم برای گسترش فاصله انتقال و بهبود کارایی کار می‌کند.

 

خودرو برقی تسلا

The Tesla Model 3.

 

محدوده رانندگی

شارژ بی سیم یک نقص عمده از خودروهای برقی Plug-In (که بالاجبار بایستی در یک محل ثابت و مشخص شارژ شوند) را برطرف می‌کند: مسافت رانندگی محدود.

تسلا موتورز انتظار دارد اتومبیل بعدی خود که “تسلا – مدل ۳” نام دارد بتواند با یک بار شارژ مسافتی معادل ۲۰۰ مایل را بپیماید. در کنار تسلا، شورلت نیز، مدل Chevy Bolt خود را که در حال حاضر در بازار است، در تبلیغات خود قادر به پیمایش ۲۳۸ مایل با یک بار شارژ معرفی می‌کند. علاوه بر این‌ها، باتری‌های خودروهای برقی نیازمند صرف ساعت‌ها زمان برای شارژ کامل هستند. سیستمی که هنگام راندن، بتواند عملیات شارژ را نیز انجام دهد، بسیار کارآمد به نظر می‌آید.

“به صورت تئوری، یک خودروی برقی در حال حرکت، در صورتی که به صورت بیسیم شارژ شود، هیچگاه نیاز به توقف برای سوخت گیری نخواهد داشت.” فن در ادامه افزود: ” یک سیم پیچ در انتهای وسیله نقلیه می‌تواند برق را از یک سری سیم پیچ متصل به جریان الکتریکی جاسازی شده در جاده دریافت کند.”

 

 

سیستم شارژ بیسیم و رهیاب ماهواره ای

برخی از کارشناسان حمل و نقل، سیستم شارژ خودکار بزرگراه را یک اتفاق قطعی می‌دانند. سیستمی که وسایل نقلیه برقی بدون راننده از طریق انرژی خورشیدی یا سایر منابع انرژی تجدید پذیر به صورت بی سیم شارژ شوند. هدف این است که تصادفات کاهش پیدا کند و به طرز چشمگیری جریان ترافیک را بهبود بخشد و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد. فناوری بی سیم همچنین می‌تواند با استفاده از ناوبری GPS از خودروهای بدون راننده پشتیبانی کند. GPS تا حدود ۳۵ فوت دقیق است. برای ایمنی، خودروهای خودکار نیاز دارند تا در مرکز خط قرار گیرند که در آن سیم پیج های فرستنده تعبیه شده، موقعیت بسیار دقیقی را برای ماهواره های GPS فراهم کند.

 

منبع: futurism

This article was provided by Stanford University.
Materials may have been edited for clarity and brevity
به این post امتیاز دهید.