مدیریت ناکافی، ضعف در آینده نگری و مسائلی از این دست، باعث شده توسعه دهندگان ایده “اتوبوس عبور کننده از ترافیک” که اکنون با اتهام تقلب نیز مواجه هستند، از ادامه توسعه و نوآوری در این ایده دست بکشند.

این ایده که Transit Elevated Bus (TEB) نام داشت، چند ماه قبل در شهر Qinhuangdao استان Hebei در کشور چین رونمایی شد. این اتوبوس ۴.۸ متری که از برق به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند، با خلق فضایی میان دو دیوار زیرین خود روی خیابان، به خودروهای اجازه می‌داد که بدون مشکل به‌طور همزمان با مسافران اتوبوس به راه خود ادامه دهند. هدف اصلی از ساخت این اتوبوس نیز همین بوده است. خلق یک جایگزین مناسب برای وسایل حمل و نقل عمومی.

ایده جالبی است، نه؟ اما آنچه می‌توانست باعث پیشرفت در زندگی شهر شود اکنون قربانی موانع مختلف، مدیریت ضعیف و طراحی ناقص خود شده است. اما چطور؟

داستان به پیگیری‌های خبرنگار وبسایت Shanghaiist باز می‌گردد. هنگامی که این خبرنگار به دنبال خبر جدیدی از این اتوبوس می‌گشت، برخلاف انتظار، به جای یک وسیله نقلیه در حال کار و پویا با یک سوله آهنی زنگ زده (که اکنون محل خفتن اتوبوس مذکور است) روبرو شد.

 

 

در این برهه از زمان، فناوری بالقوه‌ای که در ماه آگوست با هدف بهبود حمل و نقل شهری رونمایی شد، به قعر روزهای تاریک خود رسیده است.  مشکل از جایی شروع شد که این اتوبوس در مسیر شهری حرکت می‌کرد که وسایل نقلیه تا ارتفاع ۴ متری هم مجوز تردد داشتند. در حالی که فضای خالی زیر اتوبوس تنها دو متر ارتفاع برای عبور مهیا می‌کند. همچنین نگرانی‌هایی در زمینه عدم هم‌خوانی وزن این اتوبوس با استانداردهای راه‌های شهری چین وجود داشت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که ممکن است عبور این اتوبوس از برخی نقاط باعث ایجاد گودال شود! در نهایت مشکل اتهامات وارده در مورد تقلب در آزمون‌ها و همچنین اتهام در زمینه کلاهبرداری باعث شد که سرمایه‌گذاران از ادامه سرمایه‌گذاری در آن دست بکشند.

سازندگان این اتوبوس تصمیم گرفتند که یک خیابان سه لاینه شهر را اجاره و مکانی برای استراحت آن فراهم کنند، که این امر باعث خشم مردم محلی شده است.

 

نوآوری و واقعیت

مهمترین درسی که ایده‌پردازان و مدیران شهری می‌توانند از این پرونده بگیرند این است که در یک فناوری جدید در مرحله ایده، بایستی بین سطح نوآوری و عملی بودن آن تعادل را رعایت کرد. در سوی دیگر بایستی در نظر داشت که می‌توان ایده را ابتدا به صورت ایجاد تغییرات در واقعیات موجود اجرا کرد. برای مثال در شیلی بجای ساخت یک قطار جدید، قطارهای موجود را مبتنی بر سسیتم انرژی خورشیدی تغییر دادند. درس دیگری که این پرونده به ما می‌دهد این است که مردم حاضر نیستند تغییرات ناگهانی در عادت‌های خود را بپذیرند. بهتر است هنگام انجام آزمایشات و تست اولیه محصول خود، در مورد آن جار نزنید تا عموم مردم فرصت فکر کردن راجع به تفاوت‌های آن با عادت‌های خود و اعتراض در این مورد را نداشته باشند؛ همانطور که در شهر سنگاپور طرح‌های مختلفی با پوشش و عنوان دوربین‌های مداربسته کنترل شهری اجرا شدند.

 

در نهایت امیدواریم مسوولین محلی شهر Qinhuangdao درس‌های لازم از این پرونده را گرفته باشند و در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

 

– منبع: futurism

به این post امتیاز دهید.