شاید به­‌مراتب پیش آمده است که در پارکینگ‌­ها به ­دلایل مختلفی در حین پارک کردن، خودرو با دیوارها و یا ستون­‌های پارکینگ اصابت کرده باشد. این موضوع علاوه­‌بر اینکه سبب آسیب رسیدن به خودرو می­‌شود، در دراز مدت استحکام ستون و دیوارهای پارکینگ را نیز تضعیف می­‌کند و ممکن است سبب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری شود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات می‌­توانید از انواع ضربه‌­گیرهای پارکینگی استفاده کنید. ضربه­‌گیر پارکینگی در انواع مختلف تولید می­‌شود و می‌­تواند ابزاری کارآمد در پارکینگ­‌های عمومی و شخصی به‌­شمار آید. در این مطلب از وب‌سایت کیمیا صنعت اسپیتمان قصد داریم بررسی کنیم که ضربه گیر چیست و چه انواعی دارد؟

ضربه گیر ترافیکی

ضربه گیر چیست و چه انواعی دارد؟

ضربه‌گیرها یکی از اجزای تجهیزات ایمنی محسوب می‌شوند و انواع مختلفی دارند. وجود این ضربه‌گیرها در سطح شهر و پارکینگ‌ها نقش به‌سزایی در کاهش آسیب‌های احتمالی توسط خودروها دارد. ضربه‌گیر را می‌توان به‌عنوان یکی از وسایل لازم جهت افزایش ایمنی پارکینگ‌ها دانست؛ بنابراین وجود آن در ساختمان‌های اداری و مسکونی ضروری است. با توجه به تنوع ضربه‌گیرها، کاربرد آن‌ها تنها در پارکینگ‌ها خلاصه نمی‌شود؛ بلکه می‌توان از آن‌ها برای ایمنی محیط‌هایی مثل مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها و… استفاده کرد.

ضربه گیر ستون چیست؟

ضربه گیر ستون یا محافظ ستون نمونه‌ای از تجهیزات پارکینگ است که بر لبه دیوارها یا کنج ستون‌ها نصب می‌شود. استفاده از این نوع ضربه‌گیر علاوه بر حفظ بدنه خودرو در برابر آسیب، در زیبا ماندن محیط پارکینگ بسیار مؤثر است. از ضربه‌گیر ستون یا کورنرگارد در ابتدا جهت حفاظت از  پارکینگ‌های پرتردد مثل پارکینگ مراکز تجاری و هتل‌ها استفاده می‌شد؛ اما امروزه به دلیل کاربرد مؤثر این ابزار، شاهد استفاده از آن در تمامی پارکینگ‌ها اعم از مسکونی، اداری، کارخانجات و… هستیم.

مزایای استفاده از محافظ ستون

  • دوام طولانی
  • قابلیت ارتجاعی بالا
  • نصب آسان و سریع
  • ظاهری زیبا و دارای نوارهای شب رنگ
  • قابلیت بالای دیده شدن حتی در شب
  • امکان نصب به روش پیچ و رول پلاک بر روی ستون‌های بتنی و نصب به روش استفاده از چسب
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دما، نور و رطوبت

انواع ضربه گیر ستون

 ضربه گیر گرد

محافظ ستون گرد یکی از مهم‌ترین ضربه‌گیرهای ستون محسوب می‌شود که با نصب بر روی ستون‌های گرد از آسیب به بدنه خودروها جلوگیری می‌کند. همچنین با قرار دادن این محافظ بر روی ستون در ارتفاع مناسب می‌توان از آسیب‌های ناشی از برخورد خودرو به سطح دیوار جلوگیری کرد.

ضربه گیر پشت فلزی

جنس این ضربه گیر تلفیقی از پلاستیک و فلز است؛ به طوری که قسمت زیرین آن فلزی و بخش رویه آن  لاستیکی است. طول این محصول بسته به کاربردی که دارد متغیر است؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن استفاده کنید. نکته حائز اهمیت پیرامون ضربه‌ گیر پشت فلزی این است که این نوع ضربه‌گیر به مرور زمان تغییر شکل می‌دهد و  گاهی حتی لاستیک به‌کار رفته در آن حالت دفرمه پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای ضربه گیر فلزی را می‌توان مقاومت بالای آن دانست.

 

حتما بخوانید: پارکینگ های عمومی چه تجهیزاتی دارند؟

 

ضربه گیر لاستیکی

با توجه به فرم و شکل ظاهری این نوع ضربه گیر، از آن در گوشه دیوارها و یا کنج ستون‌ها استفاده می‌کنند. این نوع ضربه گیر توده‌ای لاستیکی است که با خاصیت ارتجاعی، شدت ضربه را مهار کرده و از آسیب به خودرو و محیط پارکینگ جلوگیری می‌کند. اندازه هر یک از باله‌های ضربه‌گیر لاستیکی حدود ۱۰ سانتی‌متر است و مقاومت بسیار زیادی دارد.‌

ضربه گیر دو جداره

از ضربه‌گیر دوجداره نیز مانند ضربه‌گیر لاستیکی در گوشه ستون‌ها یا لبه دیوارها استفاده می‌شود. این ابزار در برابر ضربه‌ها مقاوم است و شدت آن را به خوبی مهار می‌کند. اندازه باله‌های هر یک از ضربه‌گیرهای دوجداره بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر متغیر است. توجه داشته باشید که ابعاد نوع لاستیکی این دسته از ضربه‌گیرها حدود ۱۰ سانتی‌متر است؛ بنابراین اگر قصد خرید هر یک از انواع ضربه‌گیر دوجداره را دارید، بهتر است پیش از اقدام، به ابعاد آن توجه نمایید.

ضربه گیر

ضربه گیر ستون اکسترود

این نوع ضربه‌گیر، بیشترین کاربرد را در فضای انبار و بارگیری دارد. البته از آن در فضای پارکینگ‌ها نیز استفاده می‌شود. از اکسترود می‌توان برای حفاظت از کنج ها در مکان‌های صنعتی و تجاری استفاده کرد. این ضربه‌گیر به صورت افقی یا عمودی بر روی دیوار نصب می‌شود تا از آسیب‌های ناشی از هرگونه سایش یا لغزش جلوگیری کند. جنس اکسترود از pvc است و تولید آن در کمترین زمان امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع ضربه‌گیر را می‌توان امکان برش آن در اندازه‌ها و ابعاد مختلف معرفی کرد.

روش‌های نصب ضربه‌گیر

نصب ضربه‌گیر به وسیله چسب

برای نصب ضربه‌گیر به کمک چسب باید دیوار، خشک و تمیز باشد؛ بنابراین بهتر است به کمک یک حلال تمیزکننده‌، سطح دیوار را به خوبی پاک کنید. پس از تمیزی دیوار حال باید چسب مخصوص را به ضربه‌گیر بزنید، سپس آن را به محل مورد نظر بر روی دیوار فشار دهید. حال ضربه‌گیر را به اطراف حرکت دهید تا چسب به تمامی نقاط منتقل شود. پس از نصب محافظ می‌توانید پوشش pvc آن را جدا کنید.

نصب ضربه‌گیر به وسیله پیچ

محافظ ستون را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و محل مربوط به پیچ‌ها را علامت‌ بزنید. حال لازم است سطح دیوار را به طور دقیق از گرد و غبار پاک کنید. سپس ضربه‌گیر را به وسیله پیچ مناسب به محل مورد نظر وصل نمایید؛ حال می‌توانید پوشش محافظ pvc را بردارید.

قیمت ضربه گیر خودرو

قیمت این محصولات با توجه به اندازه و کیفیتی که دارند، تعیین می‌شود. همچنین نوع و اندازه شبرنگ به‌کار رفته در ضربه‌گیرها نقش زیادی در قیمت آن‌ها دارد. از آن‌جایی که ابعاد ستون‌ها با یکدیگر متفاوت است نمی‌توان قیمت مشخصی را ارائه داد. حالا با توجه به اینکه می‌دانید ضربه گیر چیست و چه انواعی دارد؟ برای اطلاع از قیمت این دسته از تجهیزات ایمنی بهتر است ابتدا نوع و اندازه مورد نظر خود را تعیین کنید سپس با توجه به نوع محصول مورد نظر از قیمت آن آگاه شوید.

ضربه ­گیرهای پارکینگی مانند دیگر تجهیزات ترافیکی و شهری، ابزاری کاربردی و مهم هستند، اما باید به ­این نکته توجه کنید که امر کاربردی بودن آن­ها به ­شرط نصب درست در مکان صحیح است. برای دست­یابی به این مهم باید از کارشناسان متخصص در این زمینه مشاوره و کمک بگیرید. برای تماس با کارشناسان خبره در زمینه تجهیزات و محصولات ترافیکی می‌­توانید از شماره‌­های تماس درج شده در وب سایت کیمیا صنعت اسپیتمان استفاده نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)