تعداد بی‌شمار و قابل توجه خودروهای موجود در شهرها و از سوی دیگر، فضای کم خیابان‌ها و آپارتمان‌ها باعث شده است که امروزه پارکینگ، از مهم‌ترین مکان‌های عمومی در سطح شهر و حتی ساختمان‌ها به شمار آید. ساختمان‌های مسکونی، فروشگاه‌های مختلف، شهربازی‌ها، ادارات، پارک‌ها، تالارها و… همگی نیازمند فضایی کافی و مناسب جهت طراحی یک پارکینگ استاندارد هستند و این امر یکی از ضروریات زندگی انسان‌های شهرنشین می‌باشد. از این رو، پیش از انجام پروژه‌های عمرانی همچون ساخت آپارتمان و سایر مکان‌های عمومی، مهندسان مربوطه و حتی شهروندان نیز باید علیرغم آشنایی با انواع پارکینگ‌ها، بدانند که ضوابط و استانداردهای طراحی پارکینگ چیست؟

در همین راستا و در این مقاله قصد داریم راجع به موضوعات بالا بیشتر صحبت کنیم تا بتوایند با استفاده از طرح‌هایی مدرن و همینطور خلاقانه، پارکینگ‌های مجهزی طراحی کنید که پاسخگوی نیاز افراد باشد و ضمن به‌کار بردن متریال با کیفیت، از ماندگاری بالایی نیز داشته باشد. تا انتها همراه ما باشید.

ضوابط و استانداردهای طراحی پارکینگ

آشنایی با انواع پارکینگ

پارکینگ را می‌توان فضایی برای نظم‌دهی و توقف خودروها دانست که هم در محیط‌های باز و هم در مکان‌های بسته و سرپوشیده، قابل احداث است. از لحاظ کاربرد نیز، می‌‎توان از این مکان به صورت عمومی یا اختصاصی استفاده نمود. بنابراین، ما با انواع پارکینگ‌ها و کاربردهای متفاوت برای هر یک از آن‌ها روبرو هستیم.

از آن‌جایی که طراحی و همچنین استانداردهای پارکینگ‌های مختلف مانند ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، هتل‌ها و… با یکدیگر متفاوت‌اند ابتدا به معرفی اشکال گوناگون این مکان می‌پردازیم. انواع پارکینگ عبارتند از:

پارکینگ طبقاتی خودرو

پارکینگ طبقاتی، جزء پارکینگ‌های سرپوشیده محسوب می‌شود که در مکان‌های عمومی همچون مراکز خرید بزرگ یا برج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکان معمولا به صورت مارپیچ و در چند طبقه طراحی می‌شود.

نحوه ورود خودروها و استقرار در مکان موردنظر نیز به ۴ شکل زیر است:

  • رمپ داخلی
  • رمپ خارجی
  • سیستم‌های ربات خودرو
  • بالابر خودرو

هرچند رمپ داخلی، از رایج‌ترین روش‌های ورود وسایل نقلیه می‌باشد، در مقابل استفاده از بالابر خودرو در حال منسوخ شدن است.

پارکینگ هم‌کف در آپارتمان

این شکل از پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی و تجاری احداث می‌شود و به طور معمول، برای هر یک از واحدهای مسکونی یا تجاری، یک جای پارک طراحی می‌شود. از این رو، سازندگان باید به نحوه طراحی و مقدار فضای موجود توجه کنند تا در زمان تکمیل ظرفیت تمام جایگاه‌ها، خودروها به راحتی بتوانند وارد یا خارج شوند. البته، مهندسان نیز با توجه به ابعاد و متراژ فضای موجود، جایگاه‌ها را به نحوی تنظیم می‌‌کنند که ماشین‌ها یا به صورت ردیفی و درکنار یکدیگر قرار بگیرند و یا پشت سرهم.

پارکینگ‌های خیابانی

یک نمونه از پارکینگ‌های روباز و عمومی، همین پارکینگ‌های خیابانی هستند که در خیابان‌ها و در مجاورت مکان‌های پر ازدحام و پرتردد (مانند بازارهای قدیمی) ساخته می‌شوند. برای استفاده از این مکان، اگر خصوصی باشد باید هزینه‎ پرداخت کنید و اگر عمومی باشند، نیازی به پرداخت هیچ وجهی ندارید.

پارکینگ زیرزمینی

در مکان‌های عمومی و همچنین خصوصی، که فضای کافی برای تأسیس پارکینگ وجود ندارد و یا قیمت زمین آنقدر بالا است که ساخت پارکینگ به صرفه نمی‌باشد، پارکینگ‌های زیرزمینی گزینه مناسب‌تری هستند. پارکینگ زیرزمینی، در زیر ساختمان‌ها، جاده‌ها و حتی پارک‌ها قابل احداث می‌باشند اما به دلایلی نظیر هزینه‎ بالای ساخت و ساز و روبرو شدن با معادلات پیچیده عمرانی، کمتر مورد استقبال واقع می‌شود.

پارکینگ مکانیزه یا هوشمند

طی چند سال گذشته با پیشرفت‌های فراوان در تکنولوژی‌های روز دنیا، پارکینگ‌ها نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده‌‎اند. پارکینگ مکانیزه از آن دسته پارکینگ‌های هوشمندی است که دارای مزایای بسیاری است. به عنوان مثال، با استفاده از ماشین آلات مکانیکی و الکتریکی می‌توان از یک فضای کوچک بیشترین استفاده را کرد.

در یک فضای یکسان با متراژ مشابه، تعداد خوردروهای پارک شده در پارکینگ‎‌های هوشمند بیشتر از پارکینگ‎های غیر هوشمند می‌باشد از این رو، این نوع مکان امکان صرفه‌جویی در فضای فیزیکی، هزینه‌های ساخت و حتی کاهش آلودگی‌های زیست محیطی  را فراهم می‌آورد.

پیش از اشاره به انواع پارکینگ‎های هوشمند بهتر است بدانید که یکی از مزیت‎های بزرگ این گونه پارکینگ‎ها، استفاده از سیستم مکانیزه هوشمندی است که باعث می‎شود ماشین‎ها بدون نیاز به راننده به جایگاه منتقل شده و سرعت ورود و خروج‌شان نیز افزایش یابد. انواع پارکینگ هوشمند عبارتند از:

  • پارکینگ مکانیزه برجی
  • پارکینگ هوشمند پازلی
  • پارکینگ مکانیزه روتاری

در ادامه به ضوابط و استانداردهای طراحی پارکینگ خواهیم پرداخت.

ضوابط و استانداردهای طراحی پارکینگ چیست؟

ضوابط طراحی پارکینگ

آنچه در طراحی و تأسیس هر یک از انواع پارکینگ‌ها اهمیت دارد، رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده است. هرچند در صورت احراز عدم امنیت، پارکینگ ساخته شده به دلیل خطرناک بودن برای جان و مال مردم، با استفاده از مجوزهای قانونی، تخریب خواهد شد. از دیگر ضوابط و استانداردهایی که در احداث و طراحی هر یک از انواع پارکینگ‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، می‌‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تمام پارکینگ‌هایی که در بالا نام بردیم، به منظور ساخت، نیازمند تأیید نقشه طراحی شده از سوی شهرداری هستند. اگر شهرداری مجوز ساخت را صادر نماید، نباید هیچ گونه مغایرتی میان نقشه مورد تأیید و سازه وجود داشته باشد.
  • برای طول هر ماشین در پارکینگ باید مقدار ۵ متر مربع در نظر گرفت.
  • برای هر خودرو، فضایی به میزان ۲ و نیم متر عرض باید در نظر گرفته شود.
  • اگر هر دو سمت پارکینگ دیوار باشد و فقط یک ماشین در آن پارک شود، متراژ عرض به ۵ متر افزایش می‌یابد.
  • اگر یک سمت پارکینگ دیوار و سمت دیگر آن ستون قرار گرفته باشد، متراژ عرض برای هر وسیله نقلیه، ۴ متر و ۷۵ سانتی متر خواهد بود.
  • در ساختمان‎های مسکونی استانداردهای موجود برای طراحی به این صورت است: متراژ پارک هر خودرو برای افراد معمولی، ۵ متر طول در ۲ متر و ۲۵ سانتی متر عرض و برای افراد توان یاب، ۵ متر طول در ۳ متر و ۲۵ سانتی متر عرض خواهد بود.
  • فضای گردش هر ماشین در محل پارک باید حداقل ۵ متر باشد.
  • البته در طراحی پارکینگ‎های عمومی و ویلایی، علاوه بر شرایط عمومی گفته شده، ضوابط مربوط به همان بنا نیز باید رعایت گردد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن معرفی انواع پارکینگ، مزیت‌ها و کاربرد هریک، به این پرسش پاسخ دهیم که ضوابط و استانداردهای طراحی پارکینگ چیست؟ از این‌رو، توضیح دادیم که در طراحی و احداث هر پارکینگ، استانداردهای کلی وجود دارد که عدم رعایت آن‌ها منجر به تخریب سازه توسط حکم مرجع قضایی ذی صلح خواهد شد. اگر شما هم تجربه مشترکی در این زمینه دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید. همچنین، برای خرید انواع تجهیزات پارکینگ می‌توانید به کیمیا صنعت اسپیتمان اعتماد کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)