تجهیزات ترافیکی، مجموعه‌ای از ابزارها هستند که با توجه به کاربردشان در مکان‌های مختلف قرار می‌گیرند. بشکه ایمنی یکی از این تجهیزات است که با هدف کاهش تصادفات در مکان‌های مشخص نصب می‌گردد؛ امّا بشکه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه با این نمونه از تجهیزات ترافیکی بیشتر آشنا می‌شویم.

همان‌طور که می‌دانید ایمنی در راه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. این ایمنی را می‌توان از طریق فرهنگ‌سازی در رانندگی و یا با نصب تجهیزات ترافیکی در سطح شهر یا جاده افزایش داد. ما در این مقاله قصد داریم راجع‌به یکی از پرکاربردترین تجهیزات ترافیکی یعنی بشکه ایمنی گفت‌وگو کنیم. با کیمیا صنعت اسپیتمان همراه باشید.

بشکه ایمنی

تاریخچه بشکه ایمنی

بشکه‌های ایمنی اولین بار در ایالات متحده با نام درام مورد استفاده قرار گرفتند و پس از آن، این بشکه‌ها در سایر نقاط جهان به‌کار گرفته شدند. در ابتدای کار از بشکه‌های ترافیکی به‌جای مخروط‌ها استفاده می‌کردند. علّت این به‌کارگیری، اندازه بزرگ و مقاومت بالای این بشکه‌ها بود. در دهه ۸۰ و۹۰ جنس بشکه‌های ایمنی از فلز بود و این موضوع سبب آسیب به خودروهایی می‌شد که به این بشکه‌ها برخورد می‌کردند.

مشکلات مربوط به حمل‌ونقل بشکه‌ها به دلیل سنگینی زیاد و خسارات ناشی از تصادفات احتمالی باعث شد که در اواسط دهه ۹۰ بشکه‌های پلاستیکی جایگزین بشکه‌های فلزی شوند. بشکه‌های ترافیکی را می‌توان به رنگ‌های زرد و نارنجی مشاهده کرد که در ایران از رنگ زرد برای این بشکه‌ها استفاده می‌شود. داخل بشکه‌های ایمنی را با شن، ماسه یا آب پر می‌کنند. میزان استفاده از شن یا ماسه در آن‌ها، بسته به محل قرارگیری و کاربرد متفاوت است.

بشکه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

بشکه ایمنی یا بشکه ترافیکی، نمونه‌ای از تجهیزات ترافیکی است که جهت برقراری امنیت در خیابان‌ها و جاده‌ها نصب می‌گردد. کاربرد این بشکه‌ها را می‌توان در دوربرگردان‌ها به ‌عنوان جداکننده مشاهده کرد. کنترل ترافیک، کنترل سرعت و استفاده به ‌عنوان ابزاری جهت هشدار و راهنمایی از دیگر کاربردهای بشکه ایمنی محسوب می‌شوند.

شاید بتوان گفت رایج‌ترین کاربرد بشکه‌های ایمنی، هشدار برای محل‌های پرخطر است. به‌طور مثال، استفاده از این بشکه‌ها در جاده‌های در حال تعمیر و ساخت و ساز بسیار مهم و کاربردی است و به رانندگان هشدار می‌دهد که به محدوده‌های پرخطر وارد نشوند. البته کاربرد بشکه‌های ترافیکی به موارد نام ‌برده ختم نمی‌شود؛ بلکه بسته به نظر کارشناسان، این بشکه‌ها می‌توانند کاربرد‌های مختلف زیادی داشته باشند.

مشخصات بشکه ترافیکی

بشکه‌های ایمنی معمولاً دارای قطرهای یکسان هستند و در اندازه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کم‌ترین اندازه به‌کار گرفته شده در این بشکه‌ها ۱۰۰ سانتی‌متر است. بشکه‌های ایمنی بسته به کاربرد، محل قرارگیری و نیاز پیمان‌کاران تولید می‌شوند. استفاده از نوارهای شب‌رنگ که باعث دید بهتر رانندگان در شب می‌شود، در بالای این بشکه‌ها امری ضروری است. مواد اولیه بشکه‌های ترافیکی از نوع پی‌وی‌سی است که به ‌عنوان نوعی پلیمر شناخته می‌شود. استفاده از این مواد در ساختار بشکه‌های ایمنی، مقاومت و انعطاف‌پذیری آن‌ها را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

crash cushion

انواع بشکه ترافیکی و کاربرد آن‌ها

بشکه ایمنی در سایزها و مدل­های مختلفی تولید و به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از: بشکه ایمنی دسته دوم، بشکه ایمنی زرد و بشکه ایمنی ۱۰۵ سانتی­متری.

بشکه ایمنی دست دوم

در مدت زمان ساخت و تکمیل انواع پروژه­‌های عمرانی و راه‌سازی، در سطح وسیعی از بشکه­‌های ایمنی استفاده می­‌شود. این بشکه‌­ها، پس از اتمام پروژه جمع‌­آوری شده و دیگر کاربردی ندارند. به­ علّت کیفیت بسیار بالا، از این بشکه­‌های دست دوم می­توان در دیگر پروژه­‌ها استفاده کرد. البته شب‌رنگ­‌های آن­ها ممکن است به ­سبب قرار گرفتن­ طولانی مدت در زیر نور خورشید، از بین بروند؛ امّا به ­دلیل جنس خوب مواد اولیه می‌توان با تعویض شب‌رنگ، مجدد از آن­‌ها استفاده کرد. پیمان­کاران برای صرفه‌­جویی در هزینه‌­های پروژه می­‌توانند از این بشکه­‌ها خریداری و استفاده نمایند.

بشکه ایمنی زرد

به­‌طور معمول در ایران، از بشکه­‌های ایمنی زرد رنگ با نوارهای شب‌رنگ بر روی آن استفاده می‌­شود. در دیگر کشورها نظیر آمریکا، این بشکه‌­ها به رنگ قرمز یا نارنجی بوده و به ­وسیله یک چراغ چشمک‌زن به راننده هشدار می‌­دهد. البته رنگ یا روش هشدار به ­راننده تأثیری در کاربرد آن ندارد؛ فقط این بشکه­‌ها باید در شب و روز قابل دید باشند و توجه رانندگان را به ­خود جلب کنند. این بشکه­‌ها در اندازه‌­های ۱۰۵ و ۸۵ سانتی­متری تولید می­‌شوند.

بشکه‌های ترافیکی ۱۰۵ سانتی‌متری

بشکه‌ ترافیکی ۱۰۵ سانتی‌متری، نمونه‌ای از بشکه‌های ایمنی محسوب می‌شود که مشخصات فنی به‌خصوصی دارد. مواد اولیه این بشکه‌ها، پلی‌اتیلن درجه یک است که در برابر تابش نور خورشید بسیار مقاوم عمل می‌کند و تحمل بالایی در برابر ضربات دارد. مقاومت بشکه‌های ۱۰۵ سانتی‌متری با سنگین‌ شدن افزایش می‌یابد. بدین منظور، آن‌ها را با موادی مثل شن یا آب پر می‌کنند. از این بشکه‌ها با هدف جداسازی مسیر در بزرگراه‌ها استفاده می‌شود. استفاده در انبارها، کارخانه‌ها و راه‌های فرعی از دیگر کاربردهای بشکه‌های ترافیکی ۱۰۵ سانتی‌متری محسوب می‌شود.

بشکه ترافیکی

ویژگی‌های بشکه ایمنی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بشکه ایمنی، ضربه‌گیری بالای آن در برخوردهای احتمالی است که می‌تواند تلفات جاده‌ای را تا حد زیادی کاهش دهد. این بشکه‌ها طول عمر و مقاومت بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها در شرایط مختلف استفاده کرد. شب‌رنگ‌های استفاده شده در آن‌ها، قابلیت انعکاس بالایی دارند و از فاصله‌ی دور نیز قابل مشاهده هستند. این شب‌رنگ‌ها، از قدرت چسبندگی بسیار خوبی برخوردار هستند و در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند.

بشکه‌های ترافیکی دارای رنگ‌های مناسب هشدار می‌باشند. این بشکه‌ها، به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بتوان فضای خالی آن‌ها را با محتویاتی مثل شن و ماسه پر کرد. مواد اولیه موجود در این بشکه‌ها، مقاومت بالایی در شرایط آب‌وهوایی مختلف دارند و از هر آسیبی در آب‌وهوای سرد و یا گرم مصون هستند. بشکه‌های ترافیکی را می‌توان برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی، بدون هیچ دغدغه‌ای در مکان‌های پرخطر نصب کرد.

به‌طور کلی، از بشکه‌های ایمنی در بزرگ‌راه‌ها، مکان‌های صنعتی و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این بشکه‌ها، خطرات ناشی از رانندگی و میزان تلفات را کاهش می‌دهد. اگر قصد خرید بشکه ایمنی را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی، نیاز و هدف خود را مشخص کنید. تعیین هدف به شما کمک می‌کند که بشکه‌ای مناسب با شرایط خود تهیه نمایید.

ما در این مقاله سعی کردیم با پاسخ به سؤال «بشکه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟» سطح آگاهی عموم را نسبت به تجهیزات ترافیکی افزایش دهیم. شما می توانید بهترین تجهیزات ترافیکی و پارکینگ را از کیمیا صنعت به عوان تولید کننده اصلی به صورت آنلاین خریداری کنید.

به این post امتیاز دهید.