در تمام دنیا برای جلوگیری از بروز تصادفات و کاستن از خسارت های مالی و جانی ناشی از این‌گونه وقایع ناگوار، ابزارهایی برای کنترل سرعت بالای رانندگان در جاده‌های بین شهری و داخل مناطق شهری تعبیه می‌شود. از جمله ابزارهای کنترل سرعت، می‌توان به دوربین‌های کنترل سرعت، تابلوهای نشان دهنده محدودیت سرعت و همچنین سرعت گیرهای ترافیکی اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم در مورد قوانین نصب سرعت گیر صحبت کنیم.

همان‌طور که می‌دانید مسئولیت نصب استاندارد سرعت گیرهای ترافیکی در شهرها برعهده شهرداری است و در جاده های بین شهری نیز، وزارت راه و ترابری این وظیفه را برعهده دارد. بنابراین، نصب سرعت گیرها، تابع ضوابط و استانداردهای خاصی است و هر یک از ارگان های ذیربط موظفاند، دقت لازم را در زمان نصب سرعت گیرها داشته باشند، در غیر این صورت این گونه تجهیزات ترافیکی، نه تنها مانع کاستن از سرعت و حفظ جان افراد نخواهند شد بلکه، باعث ایجاد انحراف در مسیر خودروها و ورود زیان‌های جانی و مالی شدید نیز می‌شوند.

بر این اساس، در تمام کشورها، نصب سرعت گیرهای ترافیکی تابع ضوابط ویژه ترافیکی است که در ادامه این مطلب از کیمیا صنعت ضمن اشاره به انواع سرعت گیرها، به قوانین موجود در نصب سرعتگیرهای درون شهری و برون شهری نیز می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

قوانین نصب سرعت گیر

انواع سرعت گیر ترافیکی و یا موانع ترافیکی

سرعت گیر

مطابق استانداردهای تعریف شده، حداکثر ارتفاع سرعت گیر نباید بیش از ۳۰ سانت باشد و این مانع ترافیکی در مکان هایی که خودروها سرعتی کمتر از ۱۵ کیلومتر دارند (مانند مراکز خرید یا پارکینگ ها) نصب می‌شود.

حتما بخوانید: سرعت‌گیر چیست؟ معرفی انواع سرعت‌گیر و ویژگی آن‌ها

سرعت کاه

مدل دیگری از موانع ترافیکی به نام سرعت گاه یا سرعت گیر ملایم می‌باشد که هم در خیابان ها و هم در جاده ها نصب می‌شود.

موانع ترافیکی بر اساس جنس و متریال مورد استفاده

هر کدام از این سرعت گیرها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. هرچند ساخت سرعت گیرهای لاستیکی در کارخانه ها نیز، استانداردها و قوانین خاص خود را دارد اما به طور کلی می‎توان گفت که امنیت سرعت گیرهای پلاستیکی، نسبت به دو مدل دیگر بالاتر است. در عین حال سرعت گیرهای لاستیکی، طول عمر کوتاه تر و دوام کمتری نسبت به سرعت گیرهای آسفالتی دارند.

قوانین سرعتگیر

قوانین نصب سرعت گیر

همانطور که اشاره کردیم، نصب سرعت گیرها بر مبنای رعایت ضوابط تعیین شده باید صورت گیرد و عدم توجه به استانداردها و ضوابط ساخت و نصب سرعت گیرها، تبعات جانی و مالی فراوانی خواهد داشت. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اطلاع رسانی راجع به نصب سرعت گیرها
  2. ابعاد سرعت گیرها
  3. رعایت تناسب میان جاده و سرعت گیر
  4. توجه به ایجاد روشنایی لازم در مسیر سرعت گیرها
  5. رعایت مختصات و ویژگی های مکان های خصوصی مانند پارکینگ های عمومی در هنگام نصب سرعت گیرها

جمع بندی

ما در این مطلب از کیمیا صنعت، سعی کردیم به مهم‌ترین استانداردها و قوانین سرعت گیر چه در زمان ساخت و چه در زمان نصب اشاره کنیم. همچنین با معرفی انواع سرعت گیرهای ترافیکی، مزایا و معایب هر یک از آن ها بر شمردیم. در انتها، اگر قصد نصب هر یک از انواع سرعت گیرها را دارید، توصیه می‎‌کنیم به شرکت ها و مجموعه های تخصصی فعال در این زمینه، درخواست دهید و آسوده خاطر از رعایت ضوابط و مقررات نصب سرعت گیرها از سوی چنین شرکت هایی باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)