امروزه در زندگی بشر، نور به واسطه وجود مستمر در فعالیت‌های روزانه، نقش مهمی در سلامت، بخصوص سلامت چشم و همچنین خستگی دارد. زیبایی محیط و به طبع آن شادمانی افراد هم از نور محیط تاثیر می‌گیرد؛ به طوری که انتخاب نادرست نور نه تنها میتواند آسیبهای جبران ناپذیری به سلامت سیستم بینایی انسان وارد کند، بلکه میتواند بازده کاری انسان را نیز کاهش دهد. کارشناسان حوزه نور و روشنایی برای حل این مشکلات استفاده از سیستم روشنایی ال ای دی را توصیه می‌کنند.

 ال ای دی چیست؟

عبارت LED حروف اول کلمات Light Emitting Diode به معنی “دیود ساطع کننده ی نور” است. اولین نمونه LED ساطع کننده نور حدود چهل سال پیش در سال ۱۹۶۲ توسط دانشمندی به نام نیک جونیور که در کارخانه جنرال الکتریک مشغول به کار بود اختراع شد. با این حال چندین عامل مانع عمومیت یافتن این محصول در آن زمان بود. اولین یا شاید مهم ترین عامل قیمت بود، نخستین LED ها بیش از ۲۰۰ دلار قیمت داشتند. تا دهه ۷۰ تنها نور تولیدی LED قرمز بود، تا چندی پیش، از LED ها فقط جهت هشدارها و سیگنالهای دیداری استفاده میشد و امکان استفاده به عنوان روشنایی وجود نداشت.

ال ای دی ها از تکنولوژی نیمه هادی ها برای تولید نور استفاده می کنند. این فرآیند نسبت به روش های قدیمی میتواند بسیار پربازدهتر باشد. در این فناوری یک ماده جامد روکش دار نقش تولید نور را به عهده دارد که این امر مزایای فراوانی نسبت به لامپهای رشته ای و هالوژن و فلورسنت دارد؛ از جمله طول عمر بسیار بالاتر، عدم نارسایی ناشی از شوک و لرزش.

img_20161011_155342

 

مزایای استفاده از لامپ های LED

استفاده از این نوع لامپها مزایای فراوانی دارد که از بارزترین مزایای آن میتوان به مصرف فوق العاده پایین حتی کمتر از لامپهای کم مصرف، طول عمر بسیار بالا، تولید حرارت بسیار کم، عدم انتشار اشعه های مضر ماوراء بنفش و مادون قرمز، عدم استفاده از فلز خطرناک جیوه در فرایند تولید، مقاوم در برابر شوک و ارتعاش، مورد استفاده در محیطهای خیلی گرم و خیلی سرد، اشاره نمود.

طول عمر متوسط LED ها به ۵۰ هزار ساعت می رسد. این یعنی این لامپ‌ها ۵۰ برابر لامپهای رشته ای معمولی، ۲۵ برابر هالوژن های معمولی و ۱۰ برابر لامپ‌های CFL یا کم مصرف عمر می کنند. لامپهای led میتوانند با صرف انرژی خیلی کمتر به اندازه لامپهای کم مصرف و لامپهای تنگستنی معمولی نور تولید کنند. برای مثال اگر ۱۲ ساعت در روز از این لامپها استفاده کنیم، بیش از ۱۱ سال و اگر ۸ ساعت در روز از آنها استفاده شود بیش از ۱۷ سال عمر میکنند. جدول زیر فاکتور های مهم انواع لامپها را با یکدیگر مقایسه میکند.

img_20161011_155333

تفاوت ها در ایران

بررسی‌ها نشان‌دهنده آمار ۳۰ درصدی مربوط به مصرف برق برای روشنایی در کشور است که ۱۰% بیشتر از میانگین جهانی است. برای نمونه می توان به لامپهای رشته ای پرداخت که این نوع از لامپها بیش از ۹۵درصد انرژی خود را به طور مستقیم به گرما و تنها ۵درصد آن را به نور تبدیل میکنند. در واقع لامپ های رشته ای مانند یک بخاری برقی کوچک است که اندکی نور نیز تولید میکنند!

امروزه پیشنهاد کارشناسان این حوزه، استفاده از  لامپها و چراغهای LED میباشد. اگر هر ایرانی چراغهای پر مصرف و کمبازده خود را با LED تعویض کند گامی بزرگ در جهت بهبود اقتصاد خانواده و در نتیجه اقتصاد کشور خواهد بود. سالانه به طور میانگین ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت مصرفی به بخش روشنایی اختصاص می‌یابد که می‌توان تا ۸۰% در این زمینه صرفه جویی کرد که برابر با بازگشت ۱۶ میلیون بشکه نفت خام به چاههای نفتی کشور، ۲.۷۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی، جلوگیری از تولید و آزادسازی ۶ میلیون تن دی اکسید کربن، جلوگیری از تردد ۶۰۰ هزار خودرو در کشور و یا کاشت ۳۰ میلیون درخت بالغ است. یقینا استفاده از تایمرها و سنسورهای حساس به حرکت و سایر تکنولوژی‌های کنترلی از این آمار می‌کاهد.

img_20161011_155346

صرفه اقتصادی

برای ملموس تر شدن و درک بهتر تاثیر زود هنگام تغییر و اصلاح الگوی مصرف در اقتصاد خانواده، دو لامپ معمولی ۶۰ وات و لامپ ال ای دی ۸ وات که میزان روشنایی مشابه هم دارند را با هم مقایسه می کنیم. اگر در نظر بگیریم که هر لامپ به طور متوسط ۶ ساعت در شبانه روز استفاده شود داریم:

۶۰ (وات۶ (ساعت) = ۳۶۰ (وات-ساعت) × ۳۶۵ (روز در سال)

= ۱۳۱ (کیلووات-ساعت در سال)                             برای لامپ معمولی               

          
۸.۵ (وات۶ (ساعت) = ۵۱ (وات-ساعت) × ۳۶۵ (روز در سال)

= ۱۸  (کیلووات-ساعت در سال)                               برای لامپ ال ا دی

نتیجه می گیریم ۱۳۱ کیلو وات مصرف لامپ معمولی و ۱۸ کیلو وات مصرف لامپ ال ای دی در یک سال است. حال با توجه به اینکه هزینه هر کیلووات ساعت حدود ۱۸۰۰ ریال می باشد داریم:

 

(ریال) ۲۳۵۸۰۰ = (ریال) ۱۸۰۰ × (کیلووات-ساعت) ۱۳۱

(ریال) ۳۲۴۰۰ = (ریال) ۱۸۰۰ × (کیلووات-ساعت) ۱۸

در نتیجه هر لامپ LED میتواند سالیانه حدود ۲۰۰۰۰۰ ریال به اقتصاد خانواده کمک کند. حال اگر هر خانه به طور متوسط حدود ۱۰ عدد لامپ داشته باشد و با صرف نظر از اینکه لامپ های معمولی طول عمری خیلی کمتر از لامپ های LED دارند، برای یک دوره ۱۰ ساله می‌توان بیش از ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال معادل ۲ میلیون تومان صرفه جویی کرد!

سیستم های کنترل هوشمند

تجهیز سیستم‌های روشنایی به کنترل هوشمند، باعث کاهش بیشتر در مصرف انرژی و افزایش بهره وری این سیستم‌ها می‌گردد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان، کشور عزیزمان ایران نیز در زمینه های گوناگون جزو پیشروان صنعت بوده، یکی از این صنایع، صنعت الکترونیک می باشد. مهندسین متخصص کشور با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها اقدام به ساخت بروزترین سیستم های روشنایی و کنترل و مدیریت هوشمند کرده اند. لذا با تهیه با کیفیت ترین و جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا که به دست متخصصین ایرانی طراحی و ساخته شده است علاوه بر اینکه گامی بلند در جهت پیشرفت صنعت کشور برداشته ایم میتوانیم حداکثر صرفه جویی و مصرف بهینه را داشته باشیم.

– روابط عمومی کیمیا صنعت اسپیتمان

به این post امتیاز دهید.